הישן תחת המטה. בבלי: רא"ש:

העושה סוכתו בראש העגלה או בראש הספינה כשרה ועולין לה ביום טוב בראש האילן או על גבי גמל כשרה ואין עולין לה ביו”ט שתים בידי אדם ואחת באילן או שתים באילן ואחת בידי אדם כשרה ואין עולין לה ביום טוב שלשה בידי אדם ואחת באילן כשרה ועולין לה ביום טוב. זה הכלל כל שאילו ינטל האילן ויכולה לעמוד בפני עצמה כשרה ועולין לה ביו”ט כאן פי’ רש”י שסמך קרקעית הסוכה רובה באילן ועשה בראש האילן המחיצות ובפ’ מי שהחשיך (שבת דף קנד:) פי’ שסמך הסכך על האילן וסוגיין דהתם מוכחת כן שהאילן דפנות לסוכה וקנים של הסכך נסמכין על האילן ואסור ליכנס בו ביו”ט גזירה שמא יניח חפציו על הסכך והאי דנקט עולין משום דכל כניסת סוכה מוזכרת בגמרא בלשון עלייה לפי שסוכתן היתה בראש הגג כדלקמן (סוכה דף כט.) אין מטריחין לעלות אמר להן העלום לסוכה דף כו: אבל מוריד הוא את הכלים דף מח.: גמ’ מתני’ מני ר”ע היא דתניא העושה סוכתו בראש הספינה רבן גמליאל פוסל ור”ע מכשיר אמר אביי דכ”ע היכא דאינה יכולה לעמוד ברוח מצויה דיבשה ד”ה פסולה יכולה לעמוד ברוח מצויה דים ד”ה כשרה כ”פ ביכולה לעמוד ברוח מצויה דיבשה ואינה יכולה לעמוד ברוח מצויה של הים רבן גמליאל סבר דירת קבע בעינן וכיון דאינה יכולה לעמוד ברוח מצויה דים לאו כלום הוא ור”ע סבר סוכה דירת עראי בעינן וכיון דיכולה לעמוד ברוח מצויה דיבשה כשרה והלכתא כרבי עקיבא. תניא עשאה לבהמה דופן לסוכה רבי מאיר פוסל ורבי יהודה מכשיר והלכתא כרבי יהודה:

Idealogs Extension Icon